Dopravní cesta pro cyklisty č. 9 - Průjezd kaňonovitého údolí řeky Oslavy ze Senorad do Ketkovic.

Aktualizace a novinky k 29. 8. 2023 viz níže

Cílem projektu je zajistit průjezd kaňonovitého údolí řeky Oslavy ze Senorad do Ketkovic. Je zde účelová neudržovaná kdysi prašná silnice, která je vodou vymletá na skalnatý podklad a je sjízdná tak pro terénní auta. Délka úseku je 6,8 km.

Popis trasy

Senorady (konec asfaltky) – Kantýna pod Levnovem (momentálně se provádí těžba kůrovcové kalamity stav po těžbě bude horší, zatím nemá cenu fotit). Délka trasy je 1,2 km.

Kantýna pod Levnovem – most přes Oslavu – Ketkovský mlýn – odbočka ke zřícenině Levnova – Ketkovský lom – začátek asfaltky u Ketkovic. Délka trasy je 4,05 km.

Celkem v havarijním stavu 5,25 km

Most přes řeku Oslavu byl opraven před deseti lety, ale cesta není vůbec udržovaná a vedou po ní cyklotrasy KČT a tematické oslavanské cyklostezky Templářská a Pivovarská.

V této lokalitě je nutno počítat s opravou stávající cesty, která bude dost nákladná, bude potřeba navézt materiál na mlatovou komunikaci, uválet ji, udělat odvodnění, aby voda ze skalnatého podkladu materiál nesplachovala. Obce Senorady a Ketkovice nejsou však schopni vlastními finančními prostředky tuto opravu zajistit. Přitom jsou to cesty do rekreační chatové oblasti a cesty jsou v Přírodním parku Oslava. Bez pomoci Jihomoravského kraje a Ministerstva dopravy nebude možné tuto opravu zajistit.

Cesta od Ketkovic

Cesta od Senorad

Zároveň se jedná o úsek na páteřní dopravní cestě pro cyklisty, označenou číslem 9,  která propojuje Vysočinu s Jihozápadním Brněnskem a dále na Brno - Vídeň.  Začíná v Kramolíně (u Dalešické přehrady) a vede přes Mohelno - Senorady - Ketkovice - Oslavany - Ivančice - Dolní Kounice.

Fotografie současného stavu k 29. 8. 2023

1. Začátek trasy u rozcestníku cca 300m od Kantýny. Cesta dále pokračuje po břehu řeky Oslavy stoupající ke „Skalám“, výhled na zříceninu Levnova nad řekou, sjezd k mostu přes Oslavu ve skalnatém kaňonu.

2. Ketkovský mlýn a rozcestí doleva do kopce směr Ketkovice (Templářská), doprava směr Čučice (Pivovarská). Rozbitá cesta nás přivede k rozcestí s odbočkou ke zřícenině Levnova. Stoupání je stále velmi prudké a jsou zde patrné stavební prvky asi z doby, kdy po cestě jezdily formanské vozy do mlýna.

3. Od odbočky na Levnov se strmost stoupání zmenšuje a cesta až k bývalému lomu je poněkud lepší. Za lomem je cesta opět hodně rozbitá a kamenitá, pokračuje kolem odpočívky až na začátek asfaltky do Ketkovic.

4. Návrat zpět ke Kantýně stejnou cestou. Nejhorší úseky sjezdu jsou před lomem a poté po odbočce cesty na Levnov až dolů ke mlýnu. Od mlýna po rovině na most přes Oslavu a pak krátké stoupání ke „Skalám“, výhledy do kaňonu Oslavy a na skále dřevěná plastika Oslavy. Pak už jen sjezd k rozcestníku.